2017. augusztus
                 
  1 2 3 4 5 6  
  7 8 9 10 11 12 13  
  14 15 16 17 18 19 20  
  21 22 23 24 25 26 27  
  28 29 30 31  
   

  Losonczi Mária
  Varga Henriett
  Varjas Dorina

  Balázs Bence
  Bíró Bence
  Bödör Bence
  Gadányi Bence
  Horváth Bence
  Kálovics Bence
  Kovács Bence
  Ritecz Bence
  Simó Bence
  Szinyéri Bence
  Tejfel Bence
  Varga Bence










Beszámoló a Batthyány Lajos Gimnázium 2014/2015-ös tanévéről

Évkönyveink beszámolnak és mesélnek aktuális tanéveinkről, amelyek látszólag hasonlítanak egymásra, de az egyéni jellemzők mindig színesítik. A kanizsai gimnázium alapításának 250. évében jubileumi tanévünk a szokásos rendben és a szokásosnál még több eseménnyel teljesedve zajlott. Reméljük, kapott jó néhány olyan ünnepi színt, amely emlékezetessé válik, és méltóak leszünk továbbra is a 250 éves dicső múlthoz.

Természetes a következő kérdés: miként lehet fogékonnyá tenni a mai fiatalokat – jelesül a batthyánysokat – az igazi és valódi értékekre? A mi iskolánkban, a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnáziumban ezt úgy próbáljuk elérni, hogy egyszerre kívánunk hagyományápoló, tehetséggondozó és modern iskola lenni. Igazi értékeket (nem csak a valódit…) mindig erős szellemiség és ugyanakkor erős érzelmi ráhatás eredményezhet. Számunkra érték minden egyes diákunk, hozzájuk nyíltan, egyenesen, őszintén fordulunk. A szeretetpedagógiában hiszünk, amely szeretetközösségben nyilvánulhat meg. Ugyan a jelenben élünk, de a jövőről álmodunk úgy, hogy örök igazságokat tanulunk meg a múltból. Ez mindenféle pozitív pedagógia alapja. Megpróbáljuk meghaladni a múltat, mert a gyermekek „tiszták és neveletlenek”, így a mi felelősségünk, hogy még többre nevelődjenek, mint mi. Az egymáshoz való szeretetteljes kapcsolódás a legfontosabb, ezért két szócskát üzenek: szellemet és szeretetet. Persze ebből tett kell, hogy legyen.

Így nyugodtan jöhet újabb 250 év is gimnáziumunk életében… Ezért tartalmas programokkal ünnepeltünk és ünnepeljük a 250 éves kanizsai gimnázium jubileumi évét – azonban mindig viszünk egy kis játékosságot is az eseményekbe, a gyakorlatba. Például felfedeztük a BLGént, azaz a „közösségi” génünket; tudjuk, melyik csillag van tőlünk 250 fényévre (a Leo csillagkép Epszilon csillaga); 1949-től 2015-ig egy-egy, akkor nálunk végzett diákkal 67 fős diák-panorámaképet csináltunk a BLG törzsfejlődését szemléltetve… De meg kell tanulnunk adni is, így a 250-es szimbolikában természetesen adtunk 250 cipős doboznyi ajándékot rászorulóknak a gyermeknapra. Az értékalkotásban és -megtartásban nagyon fontos az áldozatos tanári munka, a vezetői szolgálat, az elkötelezettség, az elhivatottság, a példaértékűség humánuma, számomra az örökkévalóságban való hit is…

Így voltak a 250 éves (1765-2015) kanizsai gimnázium jubileumi évének eseményei: a XXII. Batthyány-bál, iskolatörténeti órák, idegen nyelvi „Ki mit tud?”, iskolatörténeti kvízverseny, jubileumi hangverseny, 25,0 órás foci, 250 körös váltófutás, 250 pontos kosárlabda-mérkőzés, 250 percnyi röplabdázás, jubileumi BLGén, jubileumi ünnepség, VI. Batthyánys, Landleros, Irányis Öregdiák-találkozó, a tanévzáró ünnepélyen 250 éves mázas bögre jutalomként, vízitúra a Rábán... S lesznek még további fontos események: megjelenik jubileumi évkönyvünk, felkerül az internetre „Tablóink könyve”…

Büszkék vagyunk arra, hogy a kanizsai gimnázium alapításának 250. évfordulója tiszteletére rendezett jubileumi ünnepségen megszólalt Sipos Imre (IV.A/1983) köznevelési helyettes államtitkár, Balázsovits Lajos (IV.E/1965) színművész, Cseresnyés Péter (IV.D/ 1978) országgyűlési képviselő, Prof. Dr. Szabó Gábor (IV.B/ 1972) akadémikus, dr. Márkus Ferenc tanár úr, Nyeste Pál atya, a Piarista-iskola igazgatója. Köszöntöttük a közelmúlt igazgatóit, mert nélkülük nem jöhetett volna létre közös alkotásunk: Szebenyi Mária címzetes igazgatót (1977-1992), Mayer Ferenc címzetes igazgatót (1992-2004) és Dénes Sándort (IV.D/1975), aki 2004 és 2009 között volt igazgatója iskolánknak.

A VI. Batthyánys, Landleros, Irányis „Örökdiák”-napon ismét bizonyítottuk, hogy a hagyományápolás erős oldalunk: átadtuk a Batthyány Lajost ábrázoló bronz domborművet a bejáratnál, mely Stamler Lajos művésztanár kollégánk alkotása; iskolamúzeumunk Prof. Dr. Kovács László (IV.B/1960) volt kollégánk, ny. tanszékvezető főiskolai tanár éremgyűjteményével bővült; gazdagodtunk Kiss Dénes (IV.B/1974) babérkoszorús költő, író, nyelvész hagyatékával. Csávás Csaba népi fafaragó Minerva-szobra is díszíti eztán iskolánkat.  S van már elforduló, vertikális napóránk a „B” épületünkön Vilmos Mihály amatőrcsillagásznak köszönhetően. Lett Tablók és Naplók Terme, karácsonyra Iskolatükröt ajándékozott nekünk Boruzs Lajos népi fafaragó.

Így talán érthető és megtisztelő, hogy elismerő oklevelet kaptunk „a 250 éves működés alatt elért kiemelkedő szakmai tevékenységért” Balog Zoltán EMMI-minisztertől; Bene Csaba (IV.D/1978) a Zala Megyei Közgyűlés alelnökeként, Karádi Ferenc Nagykanizsa Megyei Jogú Város alpolgármestereként, Prof. Dr. Gadányi Károly „örökdiákként”, Cserti Tibor a Nagykanizsai Városvédő Egyesület elnökeként, Vida Törnar Judit Lendva város nevében adott át elismerést.

Mindezeket a statisztikai mutatóink is aláhúzzák és érvényesítik. Iskolánk tanulmányi érdemjegyeinek átlaga 4,36 lett a 2014/2015-ös tanévben (tavaly 4,26 volt). Ezen belül a magyar nyelv és irodalom 4,48, a történelem 4,36, a matematika 3,96, az angol nyelv 4,37, a német nyelv 4,22 átlagú volt. Csak hat bukás fordult elő. Az osztályok tanulmányi TOP-listájában 1. a 6.A 4,81, 2-3. az 5.A és a 11.D 4,78 átlaggal. De még a 28. helyen álló 12.C is javított a tavalyi 3,52-ről 3,68-ra. Sajnos a mulasztások átlaga nagyon magas: 86 óra/fő, ezt a jövőben csökkentenünk kell! Az érettségi eredmények (részben külső mérés!) még jobbak lettek: magyar 4,60, történelem 4,40, matematika 3,80, angol 4,68, német 4,60, informatika 4,80. Végzős osztályaink érettségi TOP-listáján első a 12.D 4,85-dal, s a „leggyengébb” érettségi osztályátlag is 4,10 volt. Így lett az érettségi érdemjegyeinek átlaga az idén 4,51! Azaz nálunk az érettségi igazi örömünnep és felnőtté avatási szertartás, valóban lehetőség az értelmiségivé válásra.

A mostani tanévben a szokásosnál is több kiemelkedő tanulmányi versenyeredmény született: 25 diákunk jutott az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny második fordulójába, az országos döntőbe pedig 13-an. Több mint 50 diákunk jutott felmenő rendszerű, értékes tanulmányi verseny országos döntőjébe. Az ország legkiválóbb diákjai között köszöntötte Balog Zoltán EMMI-miniszter Erdős Mártont (11.D), aki az OKTV informatika II. kategóriájában 1. helyezett lett, ezen kívül 1. helyen tagja a Nemzetközi Informatikai Diákolimpiára Kazahsztánba utazó magyar csapatnak, s egyike  „La Femme” Magazin „50 tehetséges magyar fiatal” akciója díjazottjainak. Kiváló felkészítő tanár kollégáim közül „Bonis Bona – A nemzet tehetségeiért” díjat kapott Erdősné Németh Ágnes és Dr. Hámori Zsoltné. Erdős Gábor a Graphisoft Alapítvány „A magyar matematika oktatásáért” díját kapta, ezen kívül a PEN címzetes egyetemi docense is lett. Az országból kevés iskola lehet ilyen büszke országosan kiváló és sokszínű tanulmányi, kulturális és sporteredményeire. Ennek részleteiről az évkönyvünkben, valamint a www.blg.hu honlapunkon és a népszerű Facebook-oldalunkon is tájékoztatunk.

Tanulmányi eredményességünket indokolja kiváló beiskolázásunk is, amely matematika-fizika, nyelvi, biológia-kémia és humán tagozatra történik a 4-évfolyamos képzésünkben; illetve büszkék vagyunk arra, hogy nálunk az elsők között indult 8-évfolyamos gimnáziumi képzés 1991-ben, s immár 25 éve stabilan, eredményesen megállja a helyét ez a képzési forma. Az országos kompetenciamérésben is kiválóan szerepelünk: jóval az országos átlag felett állunk, sok „mosolygó arc” jelez vissza… Persze ennek így is kell lennie – szoktuk mondani. 788 fős iskolánkban 310 legalább középfokú komplex nyelvvizsgánk van. Így szinte természetes, hogy „Akkreditált tehetségpont” lettünk. Talán ezzel is korrelál, hogy jelenleg 1 fő szakértő, 3 fő szaktanácsadó Mesterpedagógusunk van, 3 fő jutott a Pedagógus II. fokozatba, 2 kollégánk vesz részt a Mesterpedagógus Pilot-programban, s még az idén 7 kollégánk szeretné minősíttetni magát a Pedagógus II. fokozatra. Két kollégánk PhD-tanulmányokban is részt vesz.

Nem csoda így, hogy a közel 1000 fős „Batthyány-falu” afféle közművelődési intézményként is működik. A tanév rendes és rendkívüli eseményei erről tanúskodnak. Büszkék vagyunk igényes és országos minőségű iskolai ünnepélyeinkre. Iskolai báljaink a kulturált szórakozást szolgálják. Az erdei iskolánk igazi jógyakorlat. Az mondjuk: nálunk minden nap lehet „nyílt nap”, mert diáknak-szülőnek szívesen mutatjuk meg magunkat, hiszen minket még lelkesítenek diákjaink, és mi is tudjuk lelkesíteni őket.

Befejeződött a Comenius-os vizes projektünk – „Water, a Treasured European  Resource”. Volt nyertes „Határtalanul”-pályázatunk. Örülünk, hogy nyáron kapunk egy olyan napelemes rendszert a főépületünk tetejére, amely akár az 1/3 villamosenergia-felhasználásunkat tudja segíteni a fenntartható jövőben.  Szinte harmadik tornateremként fog szolgálni, ha a külső salakos pályáink műanyag borítást kapnak. Örülünk, hogy nyáron van/volt matektáborunk, Europa Cantat-részvételünk, kvíztáborunk. A tanév folyamán az újszerű NETFIT-felmérésekben is jó eredményeket értünk el: adataink jelentős része az egészségzónához tartozik. Könyvtári fejlesztéseink, eseményeink is a szokásos rendben zajlottak. De nem feledjük: „Lehet a gyermeket könyvből tanítani, de minden gyermekhez más könyv kell…”

Jó lenne, ha létezne intézményre lebontott költségvetésünk, mert ez az ideális szakmai tervezéshez feltétlenül szükséges. Ismét jelezzük, hogy nevelő munkánkat nagyban segítené, ha nagy iskolánkban lenne saját iskolapszichológusunk. Persze nem kell feltétlenül IQ-virtuózokat nevelnünk és úttörő módszerekkel dolgoznunk, de a hagyományosan nyugodt, stabil, nem túlzásos, azonban jó szintű támogatói háttérre szükségünk van biztos nevelői-tanítói munkánkhoz. Ezt a fenntartó KLIK-től, a működtető önkormányzattól, a szülőktől és jó néhány hozzánk kötődő segítőnktől most még megkapjuk. Hadd emeljünk ki egy „örökdiákunkat” név szerint is: Szakacsits Szabolcs (IV.B/1988) magánvagyonából az idei évben is kétmillió forinttal támogatta iskolánkat a „Batthyány Középiskoláért” Alapítványon keresztül. Köszönet minden támogatónknak, segítőnknek, szponzorunknak, mecénásunknak, akik önzetlen módon szolgálják iskolai közösségünk feladatmegoldását.

Nekünk kedves „mi iskolánk”, köszönjük most neked, hogy még szeretetközösségben lehet itt léteznünk. Tudjuk, hogy a „szeretet elfelejti a rosszat, hogy legyen remény a jövőre”. Amikor eldöntjük, hogy jól akarunk tanulni, jól akarunk tanítani, azaz jó iskolát akarunk csinálni, akkor megszűnünk „átlagosak” lenni. S nekünk tehetséggondozó és jó iskolának kell lennünk! A tehetségek nem hősök, hanem hétköznapi emberek-diákok, akik odaadással végzik munkájukat, vállalják a kihívásokat. Egyébként nem képességeink tesznek minket különlegessé, hanem a döntéseink. Hiszünk abban, hogy minden batthyánys tehetséges valamiben, csak arra rá kell találni! Ez jelentheti jobb sorsunk keresését. Legyen ez egyféle batthyánys „beavatottság”!

Talán ez járható út lehet a boldogsághoz. A tanár-diák-szülő együttdolgozásban kölcsönös bizalomra van szükség.  Goethét segítségül hívva: „Ha úgy viselkedsz a másikkal szemben, ahogy megérdemli, akkor egyre rosszabb lesz – de ha úgy bánsz vele, amilyennek lennie kellene, akkor olyanná is válik, amilyennek lennie kéne.” Értelmi és érzelmi intelligenciával való tanulás és tanítás is van. Bár egy évkönyv elsősorban visszatekintés, de ne ragadjunk le a múlt emlékei között – a bölcsek azt mondják, élvezzük ki a jelen pillanatait, de törekedjünk a jövő szebbé, teljesebbé tételére is! Minden batthyánysnak is szól az üzenet: „Arról ismerjenek meg benneteket, hogy szeretitek egymást!” (Jn 13,35)

Legyen ez a 204/2015-ös „250-es” jubileumi év tanulsága és minden előttünk álló tanév esszenciája az elkövetkező 250 évben is! Köszönjük mindenkinek, aki ezt lehetővé tette/teszi.

 

Balogh László igazgató - BLG

<< vissza

1765 - 2012 BLG ©